Evet. Basliyorum.

Oncelikle iki ayri figur olarak algiladigimiz "kadin" ve "adam" konusundan girmek lazim. Bu iki butunu de beden ve de yuz olarak ikiye bolelim. Uzuvlar ise bedenden ayri incelensin, islevleri dogrultusunda getirileri olacagina inaniyorum. Kisacasi:
Gorunen nedir?

Bir icerik bolumu bunu izleyecek ve de nihayetinde sonuclanmaya yuz tutacak yazi yavasca fade edecektir. Burada da "gorulebilecek olan nedir?" sorusuna cevap aranacaktir.

A.Figurler

A1.Kadin ya da Yuce Kudret Figuru

Beden; ilk goze carpan yas kiyafeti seklinde siyah rengin egemenligi olacaktir. °Siyah esittir son esittir olum. Ama neyin sonu? Neyin olumu?

Bunun disinda durusun dik ve de destek verici oldugunun altini cizelim. Kare hatlara sahip kemikli bir bedenle karsi karsiyayiz, yuvarlak hatlardan yoksun. °°Yani tam anlamiyla kadinsiliktan uzak bir beden karsimizda duran.

Parildayan bir hac kolyesi ise gerdanda asili gozumuze batmaktadir. Kim bu pozisyonda bir kadina hac tasitabilir ki? Tabi ki de isin icine °°°dini ve de butun guzel cagrisimlarini sokmak isteyen fotografci.

Uzuv; Girdigi yer itibariyle yaygin "fisting" aktivitesinin tam kendisini gerceklestirmektedir. Escinseller arasinda yaygin olan bu aktiviteye icerik analizinde deginilecektir.

Yuz; Suratinda bir hosnutsuzluk ifadesi bulunduran bu kadinin bakislari ufukta bir noktada kaybolmakta, adamin hic bir bolgesini kesmemekte. Bu da acaba bu kadin nasil deligi buldu da icine elini soktu dusuncesini beraberinde getirmekte. Ancak onemli olan saclarin hafif ruzgardan arkaya dogru kaymamis oldugunu bilmektir. Bariz bir sekilde hatun sacini saga toplamis, kollari sivamis ve de ise girismistir. Yani bu aktiviteyi profesyonel ve de "sikilmis" bir sekilde yaptigi izlenimini vermektedir. Ayni zamanda sanki penetrasyon eylemini "nefret" ve de "intikam" gibi sayisiz nosyonla karistiran bazi kimseler yani "sapiklar" temasi yogunlukla islenmis gibidir. Bu alanda sanat baya yogunlasmistir, manyak ya da sacma olan her ne varsa belli bir yerden sonra sanatin konusu edilmistir. Sandra Sparks ise bu konuyu "In order to live with madness and survive, you must use the madness creatively." cumlesiyle kisaca ozetler.

A2.Erkek ya da Inek Pozisyonunda Sagilirmiscasina Erkekimsi Figur

Beden; Dairesel hatlar, ozellikle popo ve de kas bolgeleri, disa cikarilacak sekilde bir isiklandirma yakalanmistir. Bir yay gibi durmakta farkindaysaniz. Sanki kadin bir seyleri kurmakta, tipki dresden dolls'un dedigi gibi. . . Yahu cidden coin operated boy varsa bozuk parayi nerden sokacaktiniz bunu hic dusunmediniz mi siz? Sonuc olarak kadinsi bir beden ve kadinsi bir pozla karsi karsiyayiz.

Uzuv; Yogada aslan pozisyonuna yaklasan bir durusa benzemekle beraber kollarin gergin olmasinin anlami sadece dengeyi bulmak amaclidir.

Yuz; Bakislar "daring" yani meydan okuyucu olmak istenmis gibime geldi ancak bu etki fazla iyi yaratilamamis, ama yine de bir "eblek" erkek surati ve de "sen ne cekiyorsun bunu?" sorusu sezdiriyor da denebilir.

A3.Mekan; Oh the great outdoors, seksuel fantezilerin ne yeri ne zamani mesaji verilmeye calismis kisacasi. Yine indoors olmasi gereken ve de kapali kalmasi gereken "utanc duyulmasi" gereken bir zevkin ortaliga dokulmesi yani ozgurce yapilmasi soz konusudur.

B. Icerik Analizi

Erkek ve Kadin'in olasi rollerinden cikarak cezalandirici kadin , katolik kadin, erkek kadin, aktif kadin, kaltak kadin, zevkin kolesi kadin ve de zevkin objesi kadin olarak cesitli kadin yuzlerinden hareket edecegiz. Unutulmamali ki ayni konumlanmalar erkek icin de gecerli olup eserin "bidimensionality" dogrultusunda holografik olmasina yol acmistir. Bu acidan eser klasik yunan trajedilerinin prensiplerini icinde barindirir. (bkz.B6)

B1. Fisting ve Sembolizm; Seksin tanim olarak limitlerini zorlarken. . .

Fisting oncelikle sok edici bir aktivite olarak gozukse de anal seks zamanla anus ve rektum seviyesindeki sphyncter yani dairesel kaslari yiprattigindan ve de bu kaslar elastikiyetini kaybedebilen kaslar oldugundan ancak ve ancak deneyimle zevk alinabilen bir mertebede oldugu one surulmektedir. Kisacasi belli bir sure sonra 10 km yaricapindaki bir alanda size uygun genislikte bir penis bulamazsaniz penetrasyon icin boyle eylemleri deneyebilirsiniz. Fisting seksuel birlesmeyi reddeden bir eylemdir. Hatta ve hatta "ciftlesme" kavramini tamamen diskalifiye eder. Penetrasyon eylemini resmeden fotografta aslinda tanimin cok basit bir yorumlamasi gerceklestirilmistir; penetrasyon bir uzuvun bir delige girmesidir. Bu indirgemeci yaklasimla bir yerde referanslar ve de reperler corbalanmis ve de karsimiza fisting cikmistir. Ama sunu da bilin ki fisting aktivitesi sadece ve sadece gay sahsiyetlere zevk veren bir eylem degildir. Guncel donemlerde tabularin kalktigi asikar olmakla beraber bir suru str8 erkek de sevgililerinden "prostatlarinin stimule edilmesini" isteyebilmektedir. Taktik dogrudur kucuk kaltaklar, evet erkeklere oral yaparken tassaklarin altindaki bolgeye hafif basinc uygularsaniz bosalma hizi, miktari ve boyutunda degisiklikler olacagini goreceksiniz. Sorun toplum icerisinde yapilmayan ve de gundelik hayatimizin bir parcasi olmayan bu aktiviteyi afise edince ortaya cikar. Iste bu bir nevi ahlak yikiciligi ya da ahlak reformu olarak nitelendirilir. Sorgulanan bir konu vardir fotografta, sorgulanan bir aliskanlik. Erkek kadina girer ve de penisi kullanarak girer ve de kadin bundan zevk alir, erkek bosalir, seks eylemi rutindir. Monotondur. Yani "yattik" diyince aklimiza gelen haliyle en azindan bu sekilde bir seksuel birlesim beklemeyiz. Bu yuzden hayalgucunun limitlerini zorlar ve de seyirciye "acaba gercekten boyle olaylar var mi?" sorusunu sordurur. Dogal olarak ilk dusunulmesi gereken "seks" genis taniminin reforme edilmis oldugunun resmedilmesidir. Cinsel iliski nedir? sorusu ilk goze carpan sorudur ya da daha kesin bir sekilde "bu mu lan cinsel birlesme?" sorusu.

Belirtilmesi gerekilir ki eski bir tip gelenegine gore dogan cocuklarin "delikleri" kontrol edilir. Burun delikleri, kulak delikleri, vajina, anus, gobek deligi ve de akliniza gelebilecek butun girintiler cocugun yasamasi icin "onemli" "vazgecilemez" varsayildiklari icin cocuk dogdugunda sozgelimi "ebe" tarafindan bir muayeneye tabi tutulur. Bu roma kulturunde yerlesmis olmasina ragmen esasen grekoromen bir gelenektir demek yerinde olacaktir. Hatta ve hatta deliklerinde sorun oldugu dusunulen cocuklarin bir "toplu mekanda" olume terkedildikleri gercegi de sayisiz kere belirtilmistir. Tip Tarihi hocasi Drizenko'nun da deyimiyle "l'infanticide, y a rien de plus naturel!" (tr. cocuk katliami, bundan daha dogal ne var?) Gercekten de anusunden bok cikaramayacak cocugun sicmadan yasamasi imkansizdir, ayni sekilde burun delikleri kapaliysa nefes alamaz, bu sekilde basit bir mantikta bu deliklerin "acik" olmasi gerekir. Bu dogrultuda fisting aktivitesi olarak ele alinmadan da eserin analizi mumkundur. (bkz. C)

B2. Kadin Erkek rol degisimi; Perspektiflerle bilardo oynarken siyah topu zamanindan once delige sokmak. . .

Bunu artik aciklamiyorum dahi; zaten biraz degindik ciftlesmeyi ve de uremeyi imkansiz kilan eylemler butunu olarak yine erkegin piyasadaki konumu alasagi edilmis gibi gelmekte bize. Burda kadin egemen, dominant, baskin, yonlendirici olmus erkek de orda malak gibi duruyor. Yani yaptigi hic bir sey yok; sadece bacaklarini ayiriyor marifet kadinda denmeye calisilmistir. Bu da sok edici, alisildik degil. Zaten artik pozisyon ve de durum ya da mekan hic bir sekilde hic bir mentaliteye ya da gelenege uygun olmadigi icin eserin ne kadar etkileyici oldugunu bir daha hatirmatmayacagim. Ancak bir kadin bacaklarini ayirdiginda ve bir erkek ona penetre ettiginde hemen analizler kadinin pasifligi erkegin dominantligi vs vs gibi konulara yonelir. Burada ise durumu cok daha farkli bir sekilde analiz etmeye yonlendirdigi icin eser boyut ve perspektif manyagi olmustur. (bkz. B3) Cogu kimse resime ilk bakista kadinin erkegi "cezalandirdigini" ve de "erkekligini elinden aldigini" one surebilir. Zaten bu bolumun de altini cizmek istedigi bu bariz dusuncedir.


B3. Aktif Etken v. Pasif Edilgen; Kim kime ne verdi ki?

Adlandirma eylemi eger bir erkek kadina giriyor olsaydi cok daha kolay olacakti. Ancak burada bir kadin bir erkege alisildik olmayan bir sekilde ve de alisildik olmayan bir mekanda giriyor. Absurdite transpozesi olarak adlandirabilecegimiz bu durum referanslarin buyuk olcude curutulerek ve de Nietzsche'nin ustinsan tarifi dogrultusunda toplumun yargilarini, ahlak algisini ve de daha onemlisi alisilagelmisliklerini sorgulamaya yonelmektedir.
Sorgulanan bir nokta da bu. Hani biraz gelistirilmis olacak ama dusunulmesi gereken ince noktalardan biri de bu. Fisting erkege zevk veriyorsa, zevki alan da erkekse, burada kadin yine dominant olamiyor. Yine erkegin zevklerinin kolesi konumuna geliyor. Bu buyuk bir "sok". Nihayetinde kiyafet, renkler, surat ifadesi ve de kadinin kimligi hakkindaki bilgilerle kadin'in bu aktiviteden zevk almadigi bariz kilinmaktadir. Senaryolar muhtemel, sonuc yok. Kadin giren, ama bu birsey ifade ediyor mu?


Baska bir kontrast da burada. Mekan esittir doga; bu durumda neden bu insanlar "dogal" degil? Demek ki ciftlesmek "dogal" degil. Bu durumda doga'nin eserdeki rolu nedir? Absurd efektinden yola cikarak yine sorgulanan "dogamizda olan nedir?" sorusuna yoneliyoruz.

B4. Orada ne ariyordu?

Orada ne vardi? Erkegin icinde erkege ait olmayan bir seyi aramaktan daha sacma ne vardi? Kadinin aradigi sey ama orada olmayan sey, uzuntuye sebep olan sey. "eksik olan" sendromu ve de erkegin bedeninin bir kilif hatta ve hatta bir canta olarak dusunulmesi soz konusudur. "Oraya ne soktu?" ve "Amaci neydi?" sorulariyla penetrasyon eyleminin tekrardan dusunulmesi amaclanmis ve de yine B1 maddesinde belirttigimiz gibi cinsel iliskinin yeniden tanimlanmasi konusunda onemli adimlar atmistir. Bunun yani sira penetrasyonun "amacsizlasmasi" dusuncesi de eserde kendisini gostermis denebilir. Duygusal planda yorumlanacak olursak kadinlara erkegin icinde olmayan bu eksik ogeyi aramamalari salik verilmistir. "Eksik olan oge" yerine de kucuk bir fill in the blanks egzersizi yapilabilir. Kadin o kadar aciz ki sonunda adamin icine fiilen girmis ve de hala sanirim "sevgiyi" ariyor. Neden olmasin? "See beyond what is shown", en guzel kucuk prens dersidir. Bu resimdeki kutunun insan olmasi kuzu'yu yok etmeyecektir.

B5.Linguistik yaklasim

Kisacasi "she was a pain in the ass" cumlesinin resmedilmesi sonucu bu eser ayni zamanda deyimlere ve de figuratif izlenimlere dokundurmaktadir. Bu da karikaturizasyon sanatinin bir sonraki asamasidir. Su gune kadar cizim ile yaklasilan karikaturizasyon deneyimi fotograf alaninda ancak ve ancak kolajlar ve de secitli photoshopvari programlarla mumkun kilinmis olup yeni yeni gelisen bir prototip bilimi ve de tabiri caizse bir "accented edges" filtresi gorevi gormektedir. Grafiktir, grafik de sanattir.

B6. Trajedi Metodu

Doga, mitik pozisyonlar en onemlisi siddet ve de tasmasi olmayan bir "ayibin" goze sokulmasi. Catharsis diyesi geliyor insanin oncelikle. Boyle bir imajin gosterilmesinin tek nedeni insanin seksuel manyakliklari gorup sonra onlari yapmaktan vazgecmesi gibi utopik bir dusunce olabilir. Hani belli bir dozda manyaklik gosterirsek bir ihtimal vazgecerler umidi diyelim biz buna. Yunan trajedisinde bienséance adi verilen klasik trajedi ogesi yoktur, burada da yok goruldugu gibi kan ya da "ayip" oldugu gibi gosterilmis ki insanlar dusunsun ya da bagimli olduklari hayvan gudulerinden bir miktar siyrilsinlar. Bu catharsis maymununun amaci toplumda yankilara sebep olmaktir, seyircinin "yuhaaa" ya da "heyoo" diyebilmesini saglamaktir. Zorladikca zorlamis artistimiz de bu dogrultuda.

C. Alternatifler ya da Delik-Olum-Dogum teorisi

Doganin icindeyiz, bir tarlada. Her sey daha basit ve de beyinlerimiz ciplaklik esittir seks denklemiyle o kadar kosullanmis ki biraz mesafe alip eser baktigimizda cok farkli yorumlara kayabilecegimizi goremedik. Bogulduk. Sosyal konumlanmalar, seks sorunlari, seks manyakliklari demek ki aklimizi kurcalayan alanlar yogunlukla bunlarmis. Bu da bir sekilde eserin bize ayna tutmasi ve de "utanin" demesi olabilir. Resimdeki kadin hac ile taclandirilmis ve de kiyafeti siyah; en ufak seksuel bir cagrisimi yok. Daha cok bir ortacag rahibesinin modern halini andiriyor. Bu dogrultuda geleneklerle (bkz. Icerik Analizi Giris) hareket ederek muayene yaptigini pek tabi gormek muhtemel. Kadin, karar verecek olan mekanizma. Erkegin olup olmeyecegini gormek icin deliklerini kontrol ediyor. Ve de siyah kiyafetli hac takan kadin prototipi direk Death tiplemesine cok benzeyen bir kadinla Sandman sanirim hakliydi diyor. Sizce?

Biraz daha farkli bir gorus ise penetrasyonun gerceklestirildigi merkezin anlamina kendimizi endeksleyerek mumkun olacaktir. Pelvis, yani kok cakrasi, kirmizi cakra. Insanin en basit ve primitif, bedensel dengesinin bulundugu cakra. En kolay ulasilabilen ve de en kolay stimule edilebilen temel cakralardan bir tanesi. Denge ve de madde'nin sembolu olan bu bolgeye girilerek, "mahrem" adi verilen alana erisilmis. Kadin bir nevi adamin analizini yapiyor; kok cakrasindan giriyor adama. "Profesyonel" edasi da ayni sekilde bu dusunceyi dogruluyor, adama ulasmak istiyor? Belki. Ayni sekilde kadin adamin kok cakrasindan girerek adamin dengesini bozuyor mu? Belki.

D. The Ultimate Conclusion.

Bir suru temayi icinde barindirarak cesitli bakis acilarindan sosyal sorunlari ele almasi, toplumun ve kitlenin ahlak yargilarini sorgulamasi, bireyi repersiz ve de kuralsiz deneysel bir ortama surukleyerek, dusunme tepkisinin yaratilmasi amacini guderek, gerek ic muhakeme gerek de toplumsal degisim tetikleyicisi olan bu eser bir sanat eseridir.

Gercekligi degistiren ve de sorgulamaya itici konulara deginmesi acisindan sanatci gorusunu barindirmakla beraber en buyuk ozelligi cok acidan okunabilir yani yorumlanabilir olmasidir. Degerlendirene bu keyfi veren eserin iki boyutlu bir sanat eseri degil, boyutsuz bir sanat eseri oldugunu belirtmekte yarar vardir.

Yukaridaki bolumlerdeki karmasa catismasi algi seviyesine gore farkli kisiler tarafindan benimsenebilecek olasi yorumlara deginmek amacinda yazilmistir. En dogru gelen ve de tam anlamiyla resme oturan analiz ise kadinin cidden modern bir grekoromen ebe olup adamin yasama devam edip edemeyecegini olcmesidir. Bakislar, duygu ve de genel hakimiyet kadini olumun sembolu adami ise cocukluk, ciplaklik, naiflik sembolu haline getirir. Bu bir testin, bir savasin, bir arayisin canlandigi eserde en cok tartismaya sebep olacak konu ise "sex and gender roles" olacaktir. Cunku piyasada en cok satan ve de en cok skandala yol acani insan zihni daha kolay kapar. . . Ne yazik ki bu dogrultuda eserin tek boyutuna kapanarak algi seviyesinde baya "konservatif" olamaya yonelen kimseler tarafindan esere laflar atilacak, cesitli adrenalin patlamalari vukuat verecektir.

Dogru, bu resme bakan hic kimse stendhal sendromu kapilmayacaktir. Cunku teknik acisindan ya da calisma acisindan imrenebilecegimiz tek nokte "woooo adam onu nasil aldi icine?" sorusuyla ozetlenir. Icerik ise cogu zaman esere kucuk yuzdelerle bagli olmakla beraber okuyan, goren, yorumlayan kisiye ve de onun kulturel birikimiyle siki bir korelasyon icindedir.

Kisacasi:

"No more can the eye see, I can't see anymore"

Saygilar vuzi.
Reverans...


 

Bugün Konuşanlar | Kollektif Beyin Boşaltma Saçmalama Saçmalatma Çarpma Çarpılma Çarpılama Alanı | 2007-2009 | Tüm Hakları Çamaşır Dolabının Çorap Çekmecesinde Saklıdır